strona główna

Z CB radiem przez Europę

Pod koniec maja wybraliśmy się z przyjaciółmi do Chorwacji samochodem. Ponieważ nasza załoga liczyła cztery osoby (z tego trzech kierowców z dużym doświadczeniem), postanowiliśmy całą trasę liczącą około 1600 km pokonać bez postoju na nocleg. Wyjazd był zaplanowany w piątek około południa, a dotarcie do Splitu zaplanowane było na godzinny poranne w sobotę.

Zestaw cb radio, w który był wyposażony samochód to Harry II  oraz antena AP1200 mocowana za pomocą uchwytu na krawędź bagażnika.
Podróżując po Polsce głównymi drogami na informacje o tym co dzieje się na drodze możesz liczyć co kilka minut. Informacje te dotyczą zarówno niespodzianek szykowanych przez służby mundurowe, ale co ważniejsze dowiadujesz się także o utrudnieniach w ruchu. Przekonaliśmy się o tym podczas dojazdu do Bielska Białej, gdzie z powodu remontu węzła na obwodnicy oraz objazdów z powodu powodzi utworzył się gigantyczny korek.
Na kanale 19 cb radio otrzymaliśmy informację, że na pokonanie około 15 km potrzebne będzie około 2-3 godzin. Lokalni kierowcy podpowiedzieli nam, że można odbić w prawo i przedostać się na trasę 939 i dojechać na przejście w Cieszynie.
Ponieważ nasza trasa była zaplanowana przez Słowację, pojechaliśmy do Wisły aby przekroczyć granicę w Zwardoniu.
W Wiśle lokalni kierowcy zaproponowali, aby przedostać się lokalną drogą 939 do Czech i tam wyjechać na Słowację.
Po wyjechaniu za granicę warto zmienić kanał w cb radio na 28. Utarła się taka tradycja, że polscy kierowcy podróżując po Europie komunikują się właśnie na kanale 28 w modulacji AM.
Na terenie Czech i Słowacji do około 100 km od Polskiej granicy ilość komunikatów jest w dalszym ciągu spora jednak, jednak dominują informacje podawane przez kierowców ciężarówek.

Pokaż Dojazd do Chorwacji na większej mapi

Poruszając się dalej na południe autostradami Słowacji i Austrii co kilkadziesiąt km można było usłyszeć polskich kierowców i nawiązać łączność w celu wymiany informacji. Do Słowenii dotarliśmy około godziny 2 w nocy. Ponieważ tam jechaliśmy drogami lokalnymi, na kanale 28 panowała absolutna cisza. Na autostradach Chorwacji
radio odezwało się kilka razy podczas naszej prawie 400km podróży.
Wracając tydzień później do Polski i jadąc w sobotę przez Austrię i Słowację słychać było także sporo polskich mobili.

To co najważniejsze

  • Zabierając w podróż samochodem po Europie urządzenie CB radio wybierz model, który posiada Multistandard oraz modulację AM/FM. Wynika to z tego, że w różnych krajach panują różne wytyczne urzędowe co do parametrów które ma spełniać cb radio.
  • Mocowanie anteny powinno być bardzo solidne; szczególnie, że warto wybrać anteny o długości powyżej 1m gwarantujące lepszy zasięg. Pamiętaj, że żadna podstawa magnesowa nie zapewnia 100% pewności mocowania. Stosuj duże, pewne podstawy magnesowe lub uchwyty bagażnikowe szczególnie, gdy korzystasz z autostrad umożliwiających rozwijanie dużych prędkości.
  • Ilość kontroli drogowych jest niewielka, ale na wszelki wypadek instrukcję urządzenia wraz z deklaracją zgodności CE wrzuć do schowka lub pod koło zapasowe. Dokument ten może się przydać, gdy trafisz na nadgorliwego policjanta.
Pamiętaj, że nawigacja GPS oraz CB radio nie zapewniają 100% pewności w zakresie informacji o drogach, dlatego każdy rozsądny kierowca ma zawsze pod ręką tradycyjną mapę drogową.

Przygotował: SQ2HCZ




4.4
  ocen 2413

Polecamy